Wyeliminuj nabiał dla zdrowych kości

Dzisiaj z mojej strony tylko kilka zdań. Kolejny raz dzięki stronie Stop Codex użyskałem dostęp do bardzo ciekawej publikacji. Tym razem poruszę w ten sposób bardzo obszerny temat jakim jest mleko, nabiał i choroby układu-kostno stawowego. Mogło by się zdawać, że szerze herezję zestawiając w jednej linii produkty mleczne (jakże często przedstawiane jako „zbawienne” dla naszych i naszych dzieci kości) z chorobami, na które powinny a przynajmniej przekonuje się nas że pomagają. Dziś tylko kilka zdań ponieważ jestem w trakcie tworzenia kolejnej treści, tym razem poświęconej niemal w całości produktom mlecznym. Tak więc gorąco zapraszam do przeczytania tłumaczenia tytułowego artykułu:
Wyeliminuj nabiał dla zdrowych kości
Około 10 milionów Amerykanów cierpi na osteoporozę, a 34 miliony ma niską masę kostną, co podnosi ryzyko tej choroby.
Przewiduje się, że złamania kości wskutek osteoporozy będą kosztować Amerykanów 25 miliardów dolarów do roku 2025.
Niektórzy sądzą, że osteoporozie można zapobiec dietą bogatą w wapń, jednak jeśli chodzi o budowanie mocnych kości, to również ważne jest to, czego nie należy jeść.

Zanim popędzimy do sklepu po litr mleka, powinniśmy wiedzieć, że osteoporoza nie występuje na skutek niewystarczającej ilości spożywanego wapnia, ale raczej z powodu szybkiej jego utraty. Jeśli chcemy mieć i zachować mocne kości, eliminacja produktów mlecznych i odżywianie się pełnowartościową wegańską dietą to dobry początek.

Białko zwierzęce, sól i w pewnym stopniu kofeina pozbawiają kości wapnia (jest wydalany z moczem), powodując pogorszenie stanu kości. Produkty mleczne zawierają znaczne ilości białka i sodu, a badania dowodzą, że spożywanie produktów mlecznych nie tylko nie zmniejsza utraty masy kostnej, ale może nawet przyczynić się do wystąpienia osteoporozy. 12-letnie badania prowadzone przez uczonych z Harwardu, na podstawie przestudiowania 78 tysięcy kobiet wykazały, że kobiety, które piły mleko 3 razy dziennie, częściej doświadczały złamania kości niż kobiety, które rzadko piły mleko.

Spożywanie wapnia nie chroni przed osteoporozą, a niskie spożycie wapnia nie podnosi ryzyka złamań. Ludzie żyjący w krajach o najniższym spożyciu wapnia zazwyczaj mają mniej złamań niż ludzie, którzy mieszkają w krajach, gdzie spożycie nabiału jest wysokie, a to dlatego, że w tych krajach konsumpcja białka jest również wysoka, z powodu spożywania dużej ilości mięsa i nabiału.
Według Światowej Organizacji Zdrowia, w USA zaleca się spożywanie wyższych ilości wapnia niż w innych częściach świata. Raport opublikowany w American Journal of Clinical Nutrition podaje, że eliminacja z diety białka zwierzęcego redukuje utratę wapnia o połowę.
Eksperci uważają, że ponieważ weganie nie spożywają nadmiernych ilości białka, które zawiera mięso, jaja i produkty mleczne, są oni w stanie przetwarzać wapń skuteczniej niż ludzie jedzący mięso. Weganie zwykle jedzą więcej owoców i warzyw, które, według National Osteoporosis Foundation, mogą zapobiegać osteoporozie, ponieważ zawierają wapń, magnez, potas, witaminę K i inne składniki odżywcze niezbędne dla utrzymania zdrowych kości. Zielone warzywa liściaste, fasola, migdały, brokuły, dynia, figi, owies, mleko sojowe i tofu są szczególnie dobrym źródłem wapnia i magnezu.
Witamina D, która pomaga organizmowi przyswoić wapń nie jest zwykle naturalnie obecna w żywności, ale jest dodawana do niektórych popularnych produktów spożywczych. Bez tłuszczu i cholesterolu, które zawiera krowie mleko – witaminę D można także otrzymać ze wzbogaconego mleka sojowego i ryżowego, soku pomarańczowego, musli, w suplementach oraz oczywiście ze słońca.
Niektóre czynniki zwiększające ryzyko zachorowania na osteoporozę – jak wiek, płeć, rodzinne dziedzictwo i budowa kości – trudno zmienić, ale można zmniejszyć ryzyko tej choroby poprzez ćwiczenia, nie palenie, spożywanie dużej ilości owoców i warzyw, redukcję soli, mięsa, sera i mleka krowiego. Pomoże to naszym kościom, zwierzętom i środowisku, jeśli odejdziemy od nabiału i zerwiemy z nałogiem spożywania białka zwierzęcego.
Tłumaczenie artykułu: Jenna Lee Dewan-Tatum – „For good bone health, break your dairy addiction”
  1. Dodaj komentarz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: